Dekkers.reismee.nl

La Thuile, dag 2

Wakker geworden van het gekletter van water. Ook dat nog! Harde regen? Oh nee, een waterval onder ons balkon haha. Maar het miezerde wel en was troosteloos weer.

We zijn verhuist, super de luxe geregeld. We werden opgehaald door de eigenaar van 'Locanda Collomb'. Wat een geweldig leuk wintersport hotel. Wanden van hout, badkuip van hout. Gordijnen met kerstboompjes en stapels mooie boeken. Dat zijn pas verzachtende omstandigheden. Nu nog sneeuw!!

Hij, de knappe chauffeur, attendeerde ons ook op de 'Tor des Geants' en dat de lopers hier vanmiddag langs de controlepost komen. Het was inderdaad al aardig druk in stadje. Even googelen.
Sportief drama
Voor de 6de keer wordt deze jaarlijks terugkerende TOR gelopen. 500 lopers die een 330 km wedstrijd lopen door de bergen met een totale stijging van 24000 m. De wedstrijd duurt een week maar de winnaar doet het in vier dagen. Een soort Elfstedentocht voor trailrunners.
Naast Gideon Zodaks liepen de afgelopen jaren een handjevol Nederlanders de TOR uit. Het kan dus, maar makkelijk is het niet. Buiten Gideon om liep nooit een Nederlander onder de 100 uur. De race is een aaneenschakeling van beklimmingen tot 3300 m en afdalingen, met als absolute laagtepunt het dorpje Donnas, op 300 m hoogte. Start en finishplek is Courmayeur, aan de Italiaanse zijde van de Mont Blanc. De lopers hebben naast de periodes waarin zij afzien tot op het bot, een fraai uitzicht op zowat alle tot de verbeelding sprekende toppen van de Alpen: Matterhorn, Mont Blanc, Dufourspitze, Gran Paradiso, Dent d’Herens en deGrand Combin. In de verschillende zijdalen van het Aostadal wacht hun een sfeervol en warm onthaal van lokale bergbewoners, die trots zijn op hún Tor des Geants.
Wij vonden het geweldig om hier tussen te staan en de lopers aan te moedigen. Het zonnetje breekt door en jassen gaan uit. Spandoeken komen te voorschijn en kindjes vliegen kun papa's om de hals. Dáár stoppen ze allemaal even voor. Ik ga een beker thee maken en vanaf ons zitje op het balkon de boel verder bekijken. Wij zijn de énige die geen wandelschoenen aan hebben. Voor hetzelfde geld had ik zelfs op teenslippers hier tussen gelopen. Wij zijn voor een zomervakantie uitgerust. Zo tussen deze bergen is dat gevoel ver te zoeken. Knop omzetten en lekker genieten van de bedrijvigheid voor onze deur.
We hebben weer geen WIFI in onze kamer. Terwijl duidelijk staat dat deze service geldt voor de hele accommodatie. Dus nu in de, wel heel gezellige, lobby. Ik kom helemaal in de Kerstsfeer.
Vanwege de wedstrijd staat die muziektent in het dorpje, waar we vannacht het gedreun van gehoord hebben. Het varken, van het spit, isop als wij komen. Alleen de kop lag er nog. Plastic bekertjes met bier en limonade, je kent het wel, voor een goed doel.
Niemand ging dansen. Ik zei nog tegen Hans " zullen wij beginnen en dan 'change' doen" lijkt me helemaal te gek haha. Hij wil niet!
We nemen samen een bordje raclette en ook ieder een bekertje wijn. Onverwacht gezellig. Rondje door het dorp en de winkeltjes binnengelopen. Je zou hier perfect kunnen slagen voor je kerstkadootjes.
Een kopje chocola gedronken met een klein gebakje. Let wel, geen chocolademelk. Dikke gesmolten chocolade in een kopje. Met een lepeltje opgesmult. Dit verzin je niet met 30 graden!
De manager kwam vragen hoe het met de auto was en of hier alles naar wens was. We hebben het gemis van WIFI aangekaart en onmiddellijk kwam ze in actie. We kregen een andere, zo mogelijk nog mooiere, kamer. Wat is dit fijn! Dit hotel kan rekenen op een mooie review van ons.
Eindelijk maken we de fles wijn, die we in De Elzas al gekocht hebben open en gaan ermee op ons super gezellige balkonnetje zitten. We proosten op deze leuke dag. Het is frisjes, maar goed te doen.

Lineke

Eind goed, al goed! Welterusten!

Atske

Dit klinkt als een zeer geslaagde dag.
Zo maak je door omstandigheden, weer van alles mee????wat is reizen toch leuk, ook als het even tegen zit .
Maar jullie zijn meesters in het genieten!!
X