Dekkers.reismee.nl

Van Cork naar Kenmare

24-07-2017

Must to do in Cork, ontbijten in The English Market.
Dus vroeg uit de veren. Het is heerlijk weer en een wandelingetje kan geen kwaad, we gaan bergafwaarts en over de brug naar het eiland. De rivier The Lee loopt door de stad.

The English Market. Gehuisvest in een schitterende oude locatie in het centrum van Cork. Dagelijks vindt je hier een scala aan verse producten. Natuurlijk veel vis, en verse groenten, maar ook typische Ierse producten als tripe (koeienmaag) en bloedworst. Trek gekregen van al dit heerlijks? Op de eerste verdieping van The English Market is The Farmgate gevestigd, waar je prima en betaalbaar kunt lunchen. De gerechten op de kaart (ja ook tripe en uiteraard een lamb stew) worden bereid van de verse producten van de markt beneden. En bestel je tripe, dan vraagt de eigenaar of je het zeker weet en of het niet beter is om eerst te proeven (a taster)…

Wij hielden het bij een ontbijtje.

Op de terugweg naar Crawford Art Gallery.
Gevangen door de dame op de affiche in paars en rood. Zó blij dat ik het olieverf schilderij "The Red Rose" gezien heb. Het is een portret van Hazel Lavery, de vrouw van John Lavery, de Ierse kunstschilder.

Uitchecken en op naar het kasteel.

The Blarney Castle
Van over de hele wereld komen bezoekers naar dit vervallen kasteel om de legendarische Blarney Stone te zien. Het kussen van de steen is een eeuwenoude traditie; je schijnt er wonderbaarlijk welbespraakt door te worden. Deze kans laten wij niet liggen en beginnen de 127 smalle treden op te klimmen om bij de kantelen te komen.
Dan op je rug liggen en jezelf goed vasthouden aan ijzeren stangen en ver achterover buigen om te kussen. Was nog eng ook, je krijgt het niet voor niets.

Genoten van de tuin, vooral van de grote rotsen met hun benamingen.

Kinsale
Staat boven aan ons lijstje omdat het een van de mooiste stadjes van Ierland is.
En erg beroemd om zijn keuken. Van heinde en verre komen lekkerbekken ieder jaar, in grote getale af op het Festival of Fine Food.
We kienen het zo uit dat we er rond lunchtijd zijn.
We treffen het. Een gezellige Food market op straat. Het rook gevaarlijk lekker. We moesten munten hebben om te parkeren dus snel een jus gekocht en de parkeermeter gevuld met het wisselgeld.
We hadden gelezen dat "The Blue Haven" met de blauwe klok het beste visrestaurant was. Was nog even zoeken want de klok was wit overgeschilderd ondertussen.
Eenmaal binnen lazen we in the menu dat zij met hun Chowder een Award gewonnen hebben, dat moeten we proeven. Gegrilde oesters vooraf.
De Award is dik verdiend als het aan ons ligt. Heerlijke vissoep.

De smalle kronkelige wegen zijn slecht onderhouden en zo smal dat je wel in de bossen moet belanden als er toch een tegenligger wil passeren. Met een beetje pech heb je aan weerskanten stenen muurtjes.
Bijna alle auto's hebben schade.

Dromberg Stone Circle
Aan de weg naar Glandore ligt de mooiste van de vele steencircels van Country Cork. De cirkel uit 150 v C. bestaat uit 17 rechtopstaande stenen en heeft een doorsnede van negen meter. In de winter vallen, vlak voordat de zon achter de horizon verdwijnt, haar stralen precies op de platte altaarsteen tegenover de ingang. Met veel fantasie voelden wij de aardstralen.

Eenmaal van de kust vandaan zitten we snel hoog in de bergen. En jawel hoor, daar zijn ze weer, de schapen. Maar ook koeien en paarden. In tegenstelling tot onze reisjes waar we heerlijk met ons MG-tje toerde, vliegen we nu met 100 km per uur over de tweebaans kronkelwegen. Niet echt relaxed om uren door elkaar geschut te worden. We mogen blij zijn dat onze nieren vanavond nog op zijn plaats zitten.

In Kenmare een B&B geboekt voor vannacht "Davitt's". Zo gaaf toen we aan kwamen rijden. Overal in 'onze straat' klonk live-muziek. Dat wordt gezellig want wij slapen boven een pub. Een hoop mensen op straat, Pogues Whiskey vaten en bont gekleurde huizen, winkels en pubs met prachtige uithangborden.
In plaats van putdeksels zou dat ook een mooie verzameling kunnen zijn. Al twee deksels gefotografeerd voor een vriendin. Leuk om er naar te zoeken, want inderdaad zijn er soms prachtige exemplaren bij.

Vanavond slapen we onder de sterrenhemel met een groot schuin raam boven ons bed. Gordijnen niet nodig, geen inkijk.
Mooie art deco meubelen, daar zijn wij fan van.

Het hotel is veel groter dan je van buitenaf kunt vermoeden. Wij hadden kamer 6 op de tweede verdieping. Paste de sleutel niet!!!
Zó geen zin om weer naar beneden te lopen en dus bleven we nog maar wat staan morrelen. De deur ging op een kier "wat doe je hier" zei een grote Ier. "Wij horen hier" zei Hans en showde de sleutel aan de grote Ier. "Je hebt nummer 9" zei de Ier. Shit, sleutel op zijn kop. Sorry Ier, we trakteren je vanavond op bier voor deze vertoning hier. Dag Ier, nog veel plezier hier.
Wij gaan aan de zwier in de pub beneden hier.

Amy

Haha ik zie het helemaal voor me:-) echt weer iets voor jullie!
Xxx

Keesenmia@gmail.com. ia

Eindelijk va daag het bericht van 25 mei gelezen.gaan nu naar een feestje dus vanavond d de andere ook nog ee s proberen va morgen lukte het niet

Yola

Ook ik lees weer mee, zo gezellig!

Ik lig (nouja zit ????) in een deuk! Ik beleef het hele 'sleutelverhaal' met jullie mee! Proost vanavond! Met de Ier en een bier!

Atske

Blarney castle zijn wij ook geweest en hebben achterover de steen gekust.
De ringvormige Kerry is ons toen ontraden , maar een andere ring was aangeraden , we zijn ook met een bootje op Valentine island terecht gekomen. Dit was in 2000, eind juni en het kon heel hard regenen in zuid Ierland . Onze slogan was toen blijven rijden om de regen te ontwijken, haha Wijvhenben ook een geweldige tijd gehad in Ierland tot Limerick . Jaren later het noordelijke gedeelte gereden . Bantrey house nog bezocht, daar zijn jullie nu ook in de buurt. Veel plezier en dank je voor het onderhoudende verslag , we genieten weer mee????

Els

Leuk jullie verhalen te lezen! Ierland staat ook nog op ons lijstje en op deze manier krijgen we een leuk voorproefje. Geniet er van! Jullie hebben in elk geval goed (terrasjes) weer.

Gilbert

Het is een genoegen om jouw verslag te lezen. En uit de laatste regels blijkt dat je ook aanleg hebt om te dichten. Of is het de invloed van het plaatsje " Limerick " ? .
Nog veel plezier. :-)

Renee

Wat geweldig weer om te lezen. Zo als jij het schrijft, zie ik het al helemaal voor me.
Heerlijk zittend op de bank is het zo leuk jullie avonturen mee te beleven.
En het is nog leerzaam ook!
Ben benieuwd naar de rest.
Nog veel plezier

Karel

LOL ;-)

RoMo

Hebben jullie weer!
Hahahah...wat een toestand met die Ier! Was dat vóór of nà de whisky? En toch nog een Food Market gevonden.
Maar een steen kussen? Ben je daar niet al te nuchter voor, Els? Ik hoop niet dat je de smaak te pakken hebt!