Dekkers.reismee.nl

The Ring of Beara

25-05-2017

Heerlijk geslapen. Geen sterren gezien alleen voorbijtrekkende wolken, heel slaapverwekkend.

Lekker ontbijt met Ierse gerookte zalm, havermout met whiskey cream en honing, WHY NOT?

We proberen hier nog een nachtje te boeken voor overmorgen. Maar vanwege The Ring of Beara Cycle Tour zit alles vol. De vlaggen hangen er al en de gouden letters aan de gevels worden opgepoetst. De stad is klaar voor een happening.

Wij rijden The ring of Beara vanndaag.

Beara Peninsula, een afgelegen schiereiland dat bezaait is met kleine vissersdorpjes die verspreid liggen in een somber veenlandschap. Het gebied was vroeger een toevluchtsoord voor smokkelaars. Hier deden de Ieren goede zaken door sardientjes te ruilen voor Franse Cognac.

We blijven genieten van de mooie muziek die uit de radio komt.

Fuchsia hagen, nooit eerder gezien, maar o zo mooi. Altijd al een zwak gehad voor deze volmaakte kelkjes. Daarbij natuurlijk de kleuren rood en paars. Moet even denken aan Hetty Blok die zo mooi kon zingen over een Stekkie van de Fuchsia 'van de fuck fuck ...

Paarse Rododendrons, meters hoog en zover je kijken kunt.

Een Ferrari, een Porche en een Bentley zijn de enige auto's die we om en om passeren.

Eyeries met zijn gekleurde huizen laat Bo Kaap ver achter zich. Het hele dorp is in felle kleuren opgeschilderd. Een enkele keer hebben buren bezuinigt op de verf door samen te doen. De ene roze kozijnen met blauwe muren en de buurman vice versa. Grappig!

Koffie gedronken bij het museum van de kopermijnen in Allihies.

Er gaat een kabelbaan naar Dursey Island. De enige in Europa die over de oceaan gaat. Dat willen we beleven, althans totdat we lezen dat er op Dursey geen winkels, restaurants of pubs zijn. Het is een vogelreservaat, waar kolonies zeevogels nestelen.

Daarbij mag hij per keer maar drie mensen en een koe vervoeren.

Op de punt van het schiereiland aangekomen stonden we opeens met Nederlanders onder elkaar bij het frietkotje. Ook de chauffeurs die ons steeds passeerden.

Zij bleken met de organisatie Petrol & Wine op stap te zijn. Eigen filmploeg en een Drone bij zich. Hans had de organisator al eens ontmoet op een beurs. Gespreksstof genoeg.

Ik zat lekker in het gras mijn patatje op te eten naast een wandelaar die een interessant verhaal had over kunstmatige intelligentie. Volgens hem gaan WIJ het allemaal nog beleven. Als tenminste de kabelbaan, die er nogal gammel uitziet niet naar beneden stort.

Té nieuwsgierig geworden naar de auto die je gewoon leeg op weg kunt sturen, en waar je dus ook met een wijntje op in kunt gaan zitten, besloot ik de kabelbaan te laten voor wat het was. Geef mijn plekje maar aan een (andere) koe.

In Castletown geprobeerd om het sfeertje van de smokkelaars op te roepen. Lukt niet best. Er liggen grote vissersboten.

Het was een rit met prachtige vergezichten.

Haventjes, dorpjes met gekleurde huisjes, hoge bergen, rotsen, baaien, palmbomen, schapen.... kortom écht Ierland.

Vannacht slapen we in een Best Western. Eviston House Hotel in Killarney.

Weer een grote kamer met koffie en thee en.... zoals altijd op de tweede verdieping.

O ja, en weer een strijkplank.

Renee

Hahaha, dat van die strijkplank is zo typisch. Zie je ook in veel Engelse series.
En schemerlampen die scheef staan.
Wat zullen die dorpjes een gezellig aangezicht hebben gegeven met al die kleuren.
En vooral de favorieten, paars en rood.
Groot gelijk om je plaats af te staan, klonk niet erg aantrekkelijk.
Een geweldige reis tot dusver.
Groetjes

Fam. Neverhome

Ben weer bij met lezen. Wat een prachtige verhalen. Zie die Ier van kamer 6 zo voor mij!! Denk dat wij ook maar eens die kant op moeten gaan. Gisteren wilden wij een toertocht gaan maken met de MG. Kijken of het goed ging ivm met onze komende vakantie. Nou niet dus....... na plm. 20 km weer naar huis gereden want hij sloeg steeds af. Dus geen vakantie met de MG jammer genoeg. Jullie lekker blijven genieten en veel plezier. Xx

Atske

Oude tijden herleven , fijn om met jullie mee te reizen.

RoMo

Door je leuke uitleg, Els, staat Ierland nu ook op ons To-Go-Lijstje.
Ooit...