Dekkers.reismee.nl

Van Dingle naar Galway

28-5-2017

Het is ons ondertussen duidelijk waarom deze kamer nog vrij was. Uit de douche kwam een miezerig straaltje water, dat afwisselend koud en kokend heet was. Als je er niet op tijd onderuit kunt zou je lelijk kunnen verbranden. We hebben het gemeld bij het oude huisbaasje en hij mompelde iets over een knop en mengen enzo. We vroegen of hij het ons kon showen want we hadden zelf alles al geprobeerd natuurlijk. Toen fluisterde hij zacht dat we een volgende keer korting zouden krijgen. Daar gaat het niet om Opaatje. Belangrijk is dat je weet hoe gevaarlijk die douche is.
Met het oog op een fijn hotel in het verschiet besluiten we tot een kattenwasje. Haren wassen maar even uitstellen.

Kerken worden goed bezocht in Ierland. Het enige leven wat er zo onderweg te zien is op dit tijdstip. We zitten om 9.30 uur in de auto.

De huizen op het platteland zien er praktisch allemaal hetzelfde uit. Stralen weinig fantasie uit, hooguit ander formaat en ander flets kleurtje.

We verlaten Cork en Kerry en rijden 'De Lower Shannon' binnen.
Een streek die bekend staat om zijn bruisende muziekleven. De grazige weiden maken Shannon tot een eersteklas gebied voor melkvee. Groen, groen, groen.

We varen vanuit Tarbert de Shannon over met een ferry, die ieder half uur vertrekt.
In 20 minuten zijn we aan de overkant. Daar nemen we de weg naar de Cliffs of Moher.

Dat de Cliffs of Moher een 'attractie' is waar heel de wereld op af komt is wel duidelijk. Het was te merken aan de bussen en alle mensen 'die vanuit de verte op vliegen lijken' zou Thomas Verstraeten zeggen.
De 200 m hoge en 8 km lange Cliffs of Moher blijven een adembenemende bezienswaardigheid. Wij hadden een blauwe heldere lucht.
De steile rotsen bestaan uit afwisselende lagen zwarte schalie en zandsteen. Zoals we op de video in het bezoekerscentrum konden zien leven er drieteenmeeuwen, zeekoeten en pinguïns.
We hebben een mooie wandeling gemaakt over de koppen van de toeristen. Sorry, ik bedoel over de uitgesleten paden van de kliffen haha.

Terug in de auto, om na een paar km aan te sluiten in een file-tje. "Hier gaan net zoveel mensen naar de kerk als naar de kroeg" zei Hans nog.
Maar wat was nou het geval? Er was een begrafenis aan de gang. Op zondag!
En dan lopen de smalle weggetjes natuurlijk snel vol met geparkeerde auto's.

De Burren:
Door ijsvorming, wind en regen zijn in het kalksteen spleten ontstaan die 'grykes' genoemd worden. Het regenwater sijpelt door het poreuze gesteente en slijpt onder het rotsenplateau een uitgebreid grottenstelsel uit. Het Zonneroosje is een van de zeldzame planten die in overvloed op de Burren groeien. Er leven ook 28 soorten vlinders. Daarmee is dit de vlinderrijkste plek in Ierland. Zou leuke meisjesnaam zijn 'Zonneroosje'. Met zo'n naam heb je altijd en overal een streepje voor denk ik.
Maar........ de uitgestrektheid van die Burren is enorm. Zo'n contrast met die sappige weilanden van vanmorgen.
Tussendoor ook nog stapelmuurtjes. Op een gegeven moment kon ik geen stenen meer zien haha!

Het Skeffington Arms hotel ligt pal in het centrum van Galway.

Wat een verademing. Supergroot bed in lichte kamer en leuk uitzicht op een park. Onder ons een schitterende pub en een terras omgeven door een klassiek gietijzeren hekwerk.
Even stukje schrijven en dan ...... uitrusten van vandaag.
Oppassen dat reizen niet op werken gaat lijken.

De pub bestaat uit 6 bars verdeeld over verschillende verdiepingen, lijkt heel oud maar is volledig opnieuw ontworpen. Wij vinden het prachtig! Om 10.00 live muziek.

Maar eerst even rondje door de stad. Wat een gezelligheid toch weer. Een koorddanser probeerde zijn evenwicht te houden. En doedelzakspeler die niet op de zak blies, zo'n instrument nog nooit gezien.

Op terras 'Galway' voorbij zien komen. Heerlij om mensen te kijken. Zo'n groot contrast in uitstraling. Tot nu toe heb ik mijn parels in mijn tas gelaten. Zou helemaal misplaatst zijn tussen de Pure Ierse vrouwen. Nagelstudio's nog niet gezien. Lippenstift amper.
Maar hier komt echt alles voorbij. En vooral de jong vrouwen stralen klasse uit. Alles er op en er aan en prachtig gekleed.
Het tegenovergestelde ook natuurlijk. Wij concluderen dat blote schouders in de mode zijn. Dat valt op.

Eten in de deze pub moet binnen en is vol. Dan Italiaans aan de overkant.

In ons hotel naar de muziek geluisterd en genoten van de entourage. Na nog een Guinness zag ik de man op het schilderij bewegen. Hans zag het ook.
Tijd om naar bed te gaan.

H&M

Evenals een aantal andere mee-lezers start ik op de vroege ochtend met het lezen van jullie reisverhaal. Zo boeiend en leuk geschreven. Beter kan ik de dag niet beginnen. Elsje, je hebt echt talent. Ik raak verslaafd aan jouw reisverhalen. Ook wij maken veel gezellige en mooie momenten mee hier, maar ik kan ze niet beschrijven zoals jij. Vandaag nog een echt Amerikaans afscheidsfeestje voor Pa en Ma en morgenochtend om 10 uur gaan we weer de lucht in op weg naar huis. Vanuit een warm Nederland ga ik vanaf woensdag je verhalen weer volgen. Geniet nog maar lekker samen. kus xx

Els

Een hele goeie terugreis voor jullie. Jullie koffers zijn vast weer gevuld met kostbare herinneringen. Tot gauw.

Lineke

Ik moet weer lachen!! Dank voor de vertellingen! ????????

Renee

Geweldig om weer dit verhaal te lezen. Inderdaad de BB jurken (blote schouders) zijn helemaal in en ook doorgedrongen tot Ierland. Daar volgen ze ook de mode.
Jammer dat je weer terug komt, we zullen je verhalen missen.
Nog een leuke tijd daar.
Groetjes

Kees en mia

Alles goed kunnen volgen mooi gedaan een super talent met privé chauffeur, die je overal heen brengt.maar bovenal die zonneroosjes die hebben wij ook in de tuin.met blote schouder pluk ik ze regelmatig. Maar het duurt maar zo kort ze zijn zo uitgevallen.