Dekkers.reismee.nl

Amiens

24-5-2018

In de tuin voor ons huisje gegeten. Het was er eigenlijk te fris voor.
De lucht is dichtgetrokken. Geen plekje licht of sprietje zon te zien.

De eerste 125 km gaan we over de tolweg. Toch kapje eraf maar wel kachel laten loeien. Heerlijk warm.
Zo tussen die vrachtwagens is en blijft het geen pretje. Altijd bang dat ze ons over het hoofd zien.

Vanwege het grote succes willen we vandaag weer zo'n 'plat du jour' nemen. Vanaf 13.00 uur speuren we naar een bord dat maar even wijst op een Auberge of café.
Noppes!! Het is muisstil in de dorpjes. Frankrijk eet!
We blijven het proberen en maneuvreren door de straatjes. "Hier is een Auberge maar die is gesloten, alles donker". "Weet je het zeker" zei Hans, "er staan zoveel auto's voor de deur". Moest met mijn neus tegen de ruit om te zien dat er inderdaad mensen zaten.

Binnen keurig. Mooie tafelkleden, grote glazen, stoffen servetten...

Door de deur zagen we een tuin met vrolijke parasols, witte stoeltjes en ZON. Ik zat er al bijna aan de enige lege tafel.
"No way" het bazinnetje vond het niet goed. We konden binnen zitten of niet. Ik sputterde nog wat maar had al gauw in de gaten wie hier de baas was. We konden een drie gangen menu bestellen. Het baasje hield haar hand al op de gerechten die op waren. Niet veel keus maar we kwamen er wel uit. Het bazinnetje was de enige in de bediening. Het duurde daardoor (begrijpelijk) nogal lang. Ondertussen kwamen er tafeltjes vrij buiten en Ik zag mijn kans waar. Ik wilde haar aanspreken maar zij was me voor. In een rap tempo ratelde ze wat af. Ik verstond er geen woord van maar begreep dat ze mij aan het uitleggen was dat ik daar niet mocht zitten. Ik keek hulpeloos naar een donkere man en zei "en ik heb nog niets gezegd ". Hij zag de humor er van in en we lachten er samen om. Hij vertaalde het geratel. "Buiten kon niet want over 20 min. komen de volgende gasten". Dat lijkt me sterk, het was al na tweeën. Maar er is er maar één de BAAS en dat zullen we weten.
De 'zonnige plekjes' liepen leeg.
Ik deed geen moeite meer...
Opeens kwam ze met ons dessert en wenkte dat we mee moesten komen. Ze veegde wat kruimels van een tafel buiten en daar mochten we zitten. Kan nog niet uitstaan dat we als lamme schapen achter haar aangelopen zijn.
Ik zie haar in gedachte al écht als bazin voor me met een leren pakje en een zweepje. Geniet er maar van!!!, ons zie je niet meer.

Wij tikken Amiens in in de TomTom en zetten hem op fietsroute.
Wat een slechte wegen in de bebouwde kom. Het is opletten geblazen met die kuilen en putten. Arme fietsers, ik vind het levensgevaarlijk. Zodra we buiten de bebouwde kom komen is het beter. De fietsroute gaat er uit.

Het blijft leuk om te zien hoe mensen reageren op een oud model auto. Je ziet hun gezichten oplichten. Wat is er leuker dan blijdschap verspreiden.

Einddoel vandaag is Amiens.

We komen aan op het drukste moment van de dag. We vinden niet onmiddellijk ons hotel en rijden van rood stoplicht naar rood stoplicht, er hangt een zwarte wolk boven onze hoofden. We krijgen een dejavu gevoel. "Het zal toch niet?!" De Picardië reizigers zullen zich Amiens nog herinneren van de bootjes...

Hopen en duimen dat we op tijd binnen zijn. Het verkeer schiet maar niet op en ja hoor, daar krijgen we de volle lading, we trekken het dakje erop maar hebben bijna geen zicht meer. Zo hard als het in Amiens regent, regent het nergens.
Hotel gevonden en als verzopen katjes de boel uitgeladen. Auto in overdekte parkeerplaats.

Wij even bijkomen. Gelukkig geen honger, dankzij haar met het zweepje..

De beroemdste inwoner van de stad in Jules Verne geweest. Deze schrijver wordt op meerdere manieren geëerd door de stad.?
Amiens een leuke hippe stad met een historisch centrum. Als we opgedroogd zijn en door de stad heenlopen dan zien we overal leuke winkeltjes, terrassen en pleintjes. Drommen jongelui zoeken elkaar op, donderdags begint het weekend zeker.

De belangrijkste bezienswaardigheden in de stad zijn de Notre-Dame van Amiens en de Hortillonages.

Wij vinden Bistrot Francais Big Ben en eten een tongetje met frietjes.

Amiens is een prima tussenstop om vanuit je vakantie in Frankrijk naar huis te rijden.

Dat doen we morgen.







Reacties

Reacties

Ineke

Nou Els die bootjes vergeet ik nooit meer . Maar toch was het heeeeel leuk en nat .

Els Dekkers

Amiens en Hans dat matcht niet.

Kees en mia

Je moet alles eens 1 x meegemaakt hebben en jullie maken er altijd een feestje van

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!