Dekkers.reismee.nl

Mille Miglia

Woensdag 15 mei 2019 begint in Brescia de mooiste race ter wereld

Zoals elk jaar vindt ook dit jaar weer de Mille Miglia plaats, de historische autorace met oldtimers die Brescia internationaal op de kaart heeft gezet.

Het is de historie die de Mille Miglia zo uniek maakt: ruim 90 jaar passie, emotie en traditie op de route Brescia-Rome-Brescia.

De Mille Miglia is voorbehouden aan auto’s uit de periode 1927-1957. De wedstrijd trekt duizenden liefhebbers uit de hele wereld, met name tijdens de traditionele inspectie van de automobielen, die plaatsvindt in de straten en op de pleinen van Brescia. De liefhebbers ontmoeten de deelnemers (Formule 1 kampioenen, jetset, acteurs en sportievelingen) en praten over de route, de klassering en de bolides die Italië zullen doorkruisen.

Alfa Romeo, Lancia, Ferrari, Mercedes Benz, Porsche, Fiat, Audi, BMW, Bugatti, Maserati, Aston Martin: je vindt de meest fascinerende auto’s aller tijden samen in Brescia, bestuurd door liefhebbers en afkomstig uit de garages van verzamelaars en de collecties van automusea uit de hele wereld.

Woensdag 15 maart vertrekken de voertuigen van Brescia richting Rome, om daar de 16e aan te komen en de 19e weer terug te zijn in Viale Venezia in Brescia, waar de prijsuitreiking plaatsvindt.

Ter afsluiting van de race is het de avond van zaterdag 18 mei overal groot feest in de straten van het historische centrum.

Na een meer dan voortreffelijk verblijf nemen we afscheid van Steffie onze gastvrouw.

Wat een dag!

Brescia centrum is chaos. Geen parkeerplaats te vinden. Asociaal dat degene die wel een plekje vinden heel onvoordelig gaan staan. Bang voor beschadiging, dat snap ik, maar dan nóg, op een dag als vandaag!

Het is elf uur en we hebben de stad al een keer gerond.

Na nog enkele pogingen lukte het om in een parkeergarage het laatste vrije plekje te vinden. Vanaf hier ging het in colonne richting Piazza Della Vittoria.

Het centrum van Brescia staat vol met de meest, tot de verbeelding sprekende oldtimers. Veelal afkomstig uit musea of privé collecties. Overal autoliefhebbers, wat een geweldige ambiance.

Alle etalages staan in het teken van de Mille Miglia. Een bakker heeft zelfs oldtimer broden gebakken, en er liep iemand met Mille Miglia schoenen.

Vanaf een terrasje alle bedrijvigheid gade geslagen, ultiem genieten heet dat.

De start op Viale Venezzia werd opgeluisterd door alle hoogwaardigheid bekleders die er in Brescia te vinden zijn en met een opvallend hoog militair gehalte.

Nadat de luchtmacht de hemel met de tricolore gesierd had en de militaire kapel in looppas de aftocht blies kwamen de deelnemers aan de start.

Veel gejuich veel gezwaai.

Nadat er meerdere gestart waren gingen wij ook terug naar de auto.

Onderweg hoorde ik iemand ‘Hans’ roepen. En warempel, een bekende MG rijder uit Steenbergen gaf hier met broer en vrienden voor de zoveelste maal acte de présence.

We wilden op de route aansluiten, de TomTom hielp ons hierbij.

Overal zwaaiende mensen, wat een enthousiasme.

Bij het inrijden van het eerste stadje reden we plotseling op het parcours wat eigenlijk voor de deelnemers bestemd was. Net als de grote jongens hoog in de toeren en met flink wat overmoed door de smalle straten. Allemaal joelende, zwaaiende mensen met camera’s en telefoontjes op ons gericht. We kregen spontaan een beetje het Willen Alexander en Maxima gevoel te pakken. Zo moet dat dus voelen.

Maar in het tweede stadje was het snel uit met de pret. Na het negeren van de aanwijzingen werden we snel uit het parcours gehaald.

De TomTom ingesteld op Milano Marittimi, het eindpunt van de eerste rit.

Nadat we ons in het hotel geïnstalleerd hadden waren we net op tijd in het centrum om de eerste wagens weer te begroeten. Het was al donker en we hadden honger. Eten was erbij ingeschoten. Met dank aan Steffie en haar uitgebreide cake, koek en taart buffet hebben we het volgehouden. Mooi stadje hier overigens. De winkels die we in het voorbijgaan tegenkomen getuigen van een welvaart die je bij ons niet meer ziet. Ook de restaurants. Niet zomaar zo, nee overal keurig gedekt en met smaak ingericht. Lekkere Pizza en wijntjes op. De limoncello zorgde dat we op temperatuur kwamen want het was een koude dag.

Arme deelnemers, geen kachel en soms geen ruiten in hun oldtimers.

Ze hadden zich er wel op gekleed mag ik hopen. De adrenaline heeft hun zeker geholpen.

We liggen net op bed, het is 23.34 uur. Er komen nog steeds auto’s binnen.

We horen tot middernacht alleen zwaar geronk van accelerende Mille Miglia auto’s.

Het was een hele bijzondere afwisselende dag.

We zijn Dankbaar dat we dit hebben mogen meemaken.

Renee Ketelaar

Oh wat moet dat een geweldige ervaring zijn geweest. Eentje om aan je kleinkinderen te vertellen.
Oma en opa als de koning en koningin van de Mille Miglia.
Wat is Italië op bepaalde plekken nog mooi hè?
Bedankt weer voor een mooi verhaal.

Amy

Wat geweldig, ik kan me voorstellen dat jullie genoten hebben!! Echt iets voor jullie. Geniet lekker en maak mooie herinneringen...... Dikke kus Amy

Lineke

Weer verlekkerd overal naar gekeken, als een kind in de snoepkast!
Ik zie het voor me! Nu maar naar warmere oorden, het weer op Corsica was bijzonder, zullen we maar zeggen! Veel plezier onderweg!???

Kees en mia

Wat een evenement doe maar duur Máxima en Alexander dat was wel genieten,

Elke en Peter

Heb jullie ervaringen gelezen, (nu pas) komt dat we erg druk zijn met de trouwerij van Mark en Harriette.
Wat bijzonder die race meet te maken, met al die old timers. Vooral omdat jullie ook eigenaar van zo,n mooi exemplaar.
Reden om trots te zijn. Kan me indenken dat de hele euforie jullie intens mee maken.We volgen jullie verder graag Liefs
van ons elke en peter.

Atie

Weer even bij gelezen wat heerlijk dat jullie zo genieten. En dat ik zo de reis een beetje mee beleef door jou beeldende schrijfwijze ?

Freek & Marianne

Wat heerlijk smeuïg geschreven. Één grote belevenis met alleen maar hoogtepunten. Kon het niet laten om ook Freek mee te laten lezen. Hij ziet het voor zich. Fantastisch!
We genieten verder......

Groeten van ons ????

RoMo

WoW... Deze dag moet een onvergetelijke dag zijn geweest. Deze dag zal nooit meer vergeten worden, denk ik zomaar. Echt superleuk om dit te mogen mee maken. Ik denk dat de euforie die je dan voelt, is met geen pen te beschrijven, volgens mij.
Haha...natuurlijk kon je er op wachten dat jullie ook zo maar plots ook in het parcours zaten. Ik zie het al helemaal voor me... Dat zwaaiende handje. Geweldig gewoon!!!